bila laju Beringatpendek cite block racing utk kuatkan pick up,horse power...bile pick up n HP mningkat,spocket bole kecik.bile bole kecik,top speed bole naik
thanks bro..pnerangan yang sgt mudah difahami..bro darel,
block racing uma 62mm tu ek...er...nak terangkan pakai terms engineering tak pandai, secara pasar2 nye ayat boleh la, hehe...block ni sebahagian dari engine, kalau bro darels perasan kat head (kalau dari kanan nampak ekzos tu), bawah head tu ada lagi satu bahagian, yang tu block. kat situ juga laluan piston engine kita. Block ni selalu datang sekali dengan piston, piston ring ngan circlip. Standard saiz block pada LC kita ni cuma 54mm sahaja, block uma 62mm, jadi ruang pembakaran semakin besar yang membawa maksud keupayaan engine jugak akan meningkat (kira boleh pegi lagi laju), tak salah saya meningkatkan engine dari 135cc ke 179cc. Block racing nak pakai boleh je cuma yang penting engine kena jaga lebih sikit, contoh macam penukaran minyak hitam kena tukar on time, setting engine pun mainkan peranan besar untuk motor tu berada dalam keadaan yang baik. Lagi satu sebelum terlupa, sebelum ni rasanya ada post yang mengatakan block uma dia penah pecah di bahagian sleeve (bahagian dalam block, kat lubang piston bergerak), , saya pun tak sure macam mana boleh jadi camtu sebab block ni materialnya bukan calang2, kalau boleh pecah tu rasanya sama ada dia melanjan je motor tu or material yang digunakan kat block uma ni memang tak berkualiti, kalau ada niat nak upgrade block ni better cari brand lain yang lebih dipercayai, shark ke, y-teq ke, MDS ke. Panjang lebar penerangan saya, harap2 bro darels faham, hehe...bro2 yang lain, kalau penerangan saya ni salah minta betulkan, terima kasih.
hehe...kalau pomen setting ngam time pasang block tu ok je bro darels, macam saya setakat ni 11000km dah guna block ni( ada lagi lama guna 62mm ni macam bro naoki ngan bro phl) tak terjadi apa2 masalah lagi...cuma satu je, bila dah upgrade block ni engine memang kena penjagaan rapi, minyak hitam kena check selalu takut kering, pastu standard bila dah modified ni barang2 lain pun kena ngam jugak, carburetor pun kena setting ngam balik, benda2 tepi ni yang kadang2 memeningkan kepala, ibarat masuk turbo kat kereta, bukan takat turbin je, dengan wastegate la, blow off la, extra injector la tu sume kena letak sekali kalau nak lebih mantap, hehe.....wooo...yke..mnarik ni..xbawa masalah ke kat enjin??
ur welcome bro darels...haha...kalau setting betul2 ngam memang boleh naik 180km/h..tak janji sebab top speed ni bergantung jugak pada setting lain macam sprocket, tappet adjustment, carburetor, cam profile. Lupa pulak saya lagi satu perkara, kalau tukar block ni, kebiasaan orang akan tukar valve spring sekali, yang lebih keras supaya dia boleh support rev yang tinggi. Standard kita ni (kalau tak salah) cuma boleh bertahan sampai 10k rpm sahaja, kalau terlajak dari tu takut floating pulak spring tu nanti....hehe...kalau kes blok pecah ni memang tukar je bro darels, memang tak boleh guna dah block tu..kalau calar sahaja lain ceritanya....thanks bro..pnerangan yang sgt mudah difahami..
kalau 135cc leh jadi 179cc makna kata kalau top speed 140 xmustahil la ea nak cecah 180??boleh ke ada pningkatan yang macam 2 skali..
da cukup power 2..nak bawa laju cam2 pon xberani..huhu..kalau block 2 pecah kena tukar baru la ye??xbleh repair kan??
minyak hitam ni cmane kiraan on timenya ya bro shukcorleone???
alamak.macam2 nak kena tukaq..xmampu la camni..huhu..ur welcome bro darels...haha...kalau setting betul2 ngam memang boleh naik 180km/h..tak janji sebab top speed ni bergantung jugak pada setting lain macam sprocket, tappet adjustment, carburetor, cam profile. Lupa pulak saya lagi satu perkara, kalau tukar block ni, kebiasaan orang akan tukar valve spring sekali, yang lebih keras supaya dia boleh support rev yang tinggi. Standard kita ni (kalau tak salah) cuma boleh bertahan sampai 10k rpm sahaja, kalau terlajak dari tu takut floating pulak spring tu nanti....hehe...kalau kes blok pecah ni memang tukar je bro darels, memang tak boleh guna dah block tu..kalau calar sahaja lain ceritanya....
Ok je.. Salah setting jetting kot..Ada pomen kata pistn uma tak tahan betul ke bossku sekalian? Sapa ada pengalaman ?
Takde buat jetrod pun bos pomen kata piston tak tahan. Nak bagus tukar piston fjn/ 1mm domeOk je.. Salah setting jetting kot..
Hahaha.. Pakai la nk pakai.. Nk kuar modal lg beli piston.. Piston done bukan xtahan.. Kena tgk targey CR nk brapa.. Bukan kata pakai dome moto trus laju.. Silap2 berderai enjin.. Terlalu high compression.. CR tinggi tp nk pakai ron 95.. Mmg x la,Takde buat jetrod pun bos pomen kata piston tak tahan. Nak bagus tukar piston fjn/ 1mm dome
Tu la bos duk pikir jgk rasanye ok je blok uma+piston uma .. Tu la bos susah cari pomen skrg yg ikhlas hahahhaHahaha.. Pakai la nk pakai.. Nk kuar modal lg beli piston.. Piston done bukan xtahan.. Kena tgk targey CR nk brapa.. Bukan kata pakai dome moto trus laju.. Silap2 berderai enjin.. Terlalu high compression.. CR tinggi tp nk pakai ron 95.. Mmg x la,
Se eloknya cari pomen yg boleh guide btol2.. Bukan paw poket kita betul2..