• If your have CLUB EVENTS/RIDE & would like to announce it here,
    Message traxxas-modifier about it :-)

tolong...rod patah! crankase pecah!

lutfi

New Member
askum kawan2 semua..
aku ade masalh besar ni...nak raya wat hal lak..dugaan....
moto aku, connecting rod patah due then berlipat dlm crankcase..
sampi pecah crankcase nombor aku..

masalh yg kurang gemar berlaku...

ade sape2 penah kene x?
dan sa[e2 penah selesai mslh ni?
sbb aku g yamaha agent nye tempat la..
procedure tok ganti crankcase saje bnyak..makan mase berbulan2..
g wat report..ambik gambar, g angkat sumpah, g isu kat jpj, dpt surat
br g hantr hongleong...
...otak aku dah pecah ni..

tp wat mase ni.. alternatif aku suh tawkey ni welding buat dinding baru.... 2 pun lepas raya baru siap...

tolong2...tolong... bg pendapat yg sesiape penah alami...hambe patah kaki nak raya ni... :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
 

rudduan

Super Veteran
aku rase elok ko wat ikut procedure tu...sbab kalo ko anta kat HLYamaha mereka akan gantikan dgn brg original...harap dpt bersabar...
 

kamen rider x

Super Veteran
lutfi said:
askum kawan2 semua..
aku ade masalh besar ni...nak raya wat hal lak..dugaan....
moto aku, connecting rod patah due then berlipat dlm crankcase..
sampi pecah crankcase nombor aku..

masalh yg kurang gemar berlaku...

ade sape2 penah kene x?
dan sa[e2 penah selesai mslh ni?
sbb aku g yamaha agent nye tempat la..
procedure tok ganti crankcase saje bnyak..makan mase berbulan2..
g wat report..ambik gambar, g angkat sumpah, g isu kat jpj, dpt surat
br g hantr hongleong...
...otak aku dah pecah ni..

tp wat mase ni.. alternatif aku suh tawkey ni welding buat dinding baru.... 2 pun lepas raya baru siap...

tolong2...tolong... bg pendapat yg sesiape penah alami...hambe patah kaki nak raya ni... :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Laa...tak settle lg ke dr hr tu lufti??

Apa punca crankshaft tu spy balas blk camtu skli????
 

lutfi

New Member
kid: saiz standard jer...block fzi ori...

kamen: dulu? dulu jackrod aku dah bengkok...
lepas salin ok, cukup xsmpi tahun ni dah ni lak masalah nyer..

mase aku bukak enjin aku, aku dok kaji2 la punce untame nape leh jd mcm ni...yg aku nmpk n rase2... mule2 piston pin patah, then piston tertinggal kat atas end top.. then rod masuk sedalam nyer xleh tendang keatas la kan, so dieberlipat dlm crancakse....

waaaaaaaaaaaaaa...nak raya patah kaki.. :( :cry: :( :cry: :(
 

kamen rider x

Super Veteran
lutfi said:
kid: saiz standard jer...block fzi ori...

kamen: dulu? dulu jackrod aku dah bengkok...
lepas salin ok, cukup xsmpi tahun ni dah ni lak masalah nyer..

mase aku bukak enjin aku, aku dok kaji2 la punce untame nape leh jd mcm ni...yg aku nmpk n rase2... mule2 piston pin patah, then piston tertinggal kat atas end top.. then rod masuk sedalam nyer xleh tendang keatas la kan, so dieberlipat dlm crancakse....

waaaaaaaaaaaaaa...nak raya patah kaki.. :( :cry: :( :cry: :(
Lufti..awak wat kat kdai ke wat sdri sblm ni?
Saya pk ni kes bearing balancing enjin tak betul ni,maybe masa psg cover enjin tu pomen tak sukat free play connecting rod dgn bearing2nya lancar atau tidak..

Jadi dia makan sblh je.sbb rod kena ada kelegaan [email protected] atas bwh kiri dan kanan..

Klau leh awak cuba hantar kat HL YAMAHA blk tu je jln terbaik..

Klau dah wat smua blk,jgn cuba pecut secara mengejut..
Awak cuba bwk pantang 80kmh dulu pelan2 merangkak sblm berlari,ckp 1000km tukar myk enjin dgn oil filter baru bwk spt bese yerk?

-Moto lc ni mmg manja sket bhgian bearing2 dgn rodnya-
 

longRanger$$

Super Veteran
den pon rasa bearing balancing lari kot....

mmg betul apa yg disugestkan tu.... buat kat hly je c'case tu...
apa2hal ko chek laa.... baik antar pomen berkualiti laa buat.... kang jadi pulak....
kalau tak silap dekat ratus gak lah c'case tu dkt hly...

sabar laaa bro..... adat main motor laa
 

lutfi

New Member
bro kamen: pasal bearing 2 aku rase ade betol nyer.. mase dulu, aku modi enjin ni fuul bearing koyo c3...siap jeckrod and mcm2 lg la.. then lepas end of year 2009 aku dah malas modi2 ni... so aku salin la enjin baru... time aku salin 2 bearing crankshaft belah timing chain aku pakai standard..tetapi belah clutch aku pakai koyo c3(bearing time modi malas nak tukar).. mungkin belance putaran x seimbang kan.... ohh my mistake!!;p... sbb aku malas time nak salin 2 nak tukar bearing crankshaft belah clutch 2... semua nye totaly buat sendiri bro...

bro longranger: crankcase kosong tanpa nombor saya penah beli bro 350++ mcm jer..masa tok projek dgn member..
actly tapak bearing xeffect...tp pecah di dinding yg mepunyai saluran minyak dari oil pump untuk ke atas head block..ade longkang kecik..loangkang kecik 2 yg penting... yg sy hantar weld ni suh die wat dinding 2 then buat longkang 2 blk atas diding 2...

untuk buat hly, sy pening skit..makan bulan2, mcm2 nak di isu kan...yg xtahan 2 nak g angkat sumpah...ish..ish...cost tok procedure 2 sahaje dah mkn dkt 1k...padahl crankase ori br 350++ jer...

ape2pun..thanks bro skalian..COZ take care of LCIAN..HAHAHAHA
 

kid

Super Veteran
c3 ngan std bearing x der beza sgt pn bro.. btg valve adew patah?piston berlaga ngan btg valve kew?? ang nye kepale plug hancus??selalu putus nie rod ang dh mkn sebelah...xdew apew2 rase ker mase bwk tue??

crankcase beli jew.. g punch nombor baru..sudeyyy..jgn jadi fining2 dew...
 

kamen rider x

Super Veteran
lutfi said:
bro kamen: pasal bearing 2 aku rase ade betol nyer.. mase dulu, aku modi enjin ni fuul bearing koyo c3...siap jeckrod and mcm2 lg la.. then lepas end of year 2009 aku dah malas modi2 ni... so aku salin la enjin baru... time aku salin 2 bearing crankshaft belah timing chain aku pakai standard..tetapi belah clutch aku pakai koyo c3(bearing time modi malas nak tukar).. mungkin belance putaran x seimbang kan.... ohh my mistake!!;p... sbb aku malas time nak salin 2 nak tukar bearing crankshaft belah clutch 2... semua nye totaly buat sendiri bro...

bro longranger: crankcase kosong tanpa nombor saya penah beli bro 350++ mcm jer..masa tok projek dgn member..
actly tapak bearing xeffect...tp pecah di dinding yg mepunyai saluran minyak dari oil pump untuk ke atas head block..ade longkang kecik..loangkang kecik 2 yg penting... yg sy hantar weld ni suh die wat dinding 2 then buat longkang 2 blk atas diding 2...

untuk buat hly, sy pening skit..makan bulan2, mcm2 nak di isu kan...yg xtahan 2 nak g angkat sumpah...ish..ish...cost tok procedure 2 sahaje dah mkn dkt 1k...padahl crankase ori br 350++ jer...

ape2pun..thanks bro skalian..COZ take care of LCIAN..HAHAHAHA
A'haa..bro try follow pe yg Bro Kid tu ckp save cost sket kot?

Bro Kid ni dah byk p'galaman tgk pomen buka psg enjin lc ke moto ppe pun pomen drg wat teliti tapi slumber je modi psg enjin cam men LeGo je..

Hehehe..
Jgn mara Bro Kid..

Di mlm raya ni klau slh slap saya susun 10 jari kte total 0-0 blk la yerk?
Hahaha..

-Ble buka enjin ppe pun pastikan sblm psg tgk tul2 bhgian rod jln sekata @ tak sblm psg lengkap-
 

nizam88

Super Veteran
salam,

geng nk tnya nih, hri tu, aku overhaul enjin.. pastu, tangan gatal.. kat crank shaft, ada 2 bearing kiri kanan kan.. yng kat c.shaft, aku pkai bearing std ori.. yng lekat kat rumah enjin tu, aku pkai FAG punye..

so, bila bca forum nih, takut2 nnti tak balance plak... ada kah aku harus tukar balik ? bgi kiri n kanan std ori punye bearing ??? takut nnti rod tembah rumah enjin cam kawan kita nih... hhuhu

and then, aku rasa, kat rumah enjin aku tu, kat longkang dekat2 ngan bulatan c.shaft tu pun, ada lubang, pecah hari tu, maybe kne serpihan piston..
 

kamen rider x

Super Veteran
nizam88 said:
salam,

geng nk tnya nih, hri tu, aku overhaul enjin.. pastu, tangan gatal.. kat crank shaft, ada 2 bearing kiri kanan kan.. yng kat c.shaft, aku pkai bearing std ori.. yng lekat kat rumah enjin tu, aku pkai FAG punye..

so, bila bca forum nih, takut2 nnti tak balance plak... ada kah aku harus tukar balik ? bgi kiri n kanan std ori punye bearing ??? takut nnti rod tembah rumah enjin cam kawan kita nih... hhuhu

and then, aku rasa, kat rumah enjin aku tu, kat longkang dekat2 ngan bulatan c.shaft tu pun, ada lubang, pecah hari tu, maybe kne serpihan piston..
Klau bro dah lekat yg baru tu ngam2 xde gab klau leh jgn buka blk kot..
Kang lubang tu loose calar balar plak..

Sblm bro psg bearing yg baru tu bro ada ukur tak guna caliper bpe mm k'tgian X lebar bearing baru dgn lama?

Klau leh sblm lekat enjin kat body tu,bro check smua bearing tu tol2 jln lancar ke tak,kang ble dah start pusingannya lg laju..

coz bearing std lg grip ble enjin putar laju cuma lasak dgn tak lasak je..

-Klau Lc lama2 ni slunya tgk bearing enjin std made in china coz lg grip lg speed..Lc yg baru2 ni plak made in indonesia fhm2 aje ler lc baru ni speednya cna-
 

kid

Super Veteran
nko ikot jer nom bearing tue..nombor tu mewakili ukuran die..yg membezakan die punye clearance bearing tue...kalau fiber bearing die cpt renggang bile panas..tu sebb die ringan..dan cpt terbakar..
 

kamen rider x

Super Veteran
kid said:
nko ikot jer nom bearing tue..nombor tu mewakili ukuran die..yg membezakan die punye clearance bearing tue...kalau fiber bearing die cpt renggang bile panas..tu sebb die ringan..dan cpt terbakar..
ringan..dan cpt terbakar???
:shock: :shock: :shock:
 

lutfi

New Member
aku pakai koyo c3+fiber( sarang die 2 );p...

aku rase kejadian rod patah ni.. atas sebab 'piston pin' 2..sbb aku dah pakai 3tahun...service stakat buang karbon jer tukar gasket...aku penah terperasan
piston pin aku jd haus..dan ketat bile nak kuar kan... tp aku wat xtaw je lar..
pakai jer....
bro kid: piston xpecah bahgian atas pun..valve bengkok skit... tp pecah bahgian nak hold piston pin 2...bawah...

raya pun dah lepas..berusehe ni nak ketuk no enjin sendiri pakai paku tajam..hahahaha..boleh ker...bg idea bro skalian..
 

longRanger$$

Super Veteran
ishh...ishh....
tak per bro... ilmu gak tu.... pengajaran dr kejadian tu... kalau nampak pin piston tu dah haus baik tukar jer....
ko nak ketuk ngan paku jer... kang jadi mslh lain pulak....
thanks 4 sharing....
 
Top