• If your have CLUB EVENTS/RIDE & would like to announce it here,
    Message traxxas-modifier about it :-)

Tips Menjaga Penukaran Minyak Hitam dari HLY

Seli

Super Veteran
Bole info sikit....tentang yg dimaksudkan " meruap " & " cepat karbon "
Adakah ini menjejaskan prestasi motorsikal utk tempoh jangkamasa
yg tertentu....
 

Wpt - Kcy

Veteran
Bole info sikit....tentang yg dimaksudkan " meruap " & " cepat karbon "
Adakah ini menjejaskan prestasi motorsikal utk tempoh jangkamasa
yg tertentu....
ayat senang bila meruap minyak henjen hilang sat lagi dai jem terus
cepat karbon minyak henjen hilang daya gilinciran wear n tear akan berlaku pastu moto tear poket kita pulok:D
 

Seli

Super Veteran
Since info nie agak baru pada saya....
Apakah tanda2 awal engine meruap.......
Kalau saya katakan " cepat karbon" nie pemahaman saya ... cepat jadi hitam... tepat ke?
 

phl6684

Moderator
Staff member
bila panas enjin yg kurang likat dia kurang protect part2 yg laju bergerak...n bila terlalu panas..minyak enjin meruap...meaning jd wap or hilang and minyak enjin kurang n kering...

klu moto semua cun std lg...tgk minyak enjin kurang...tuh meruap la tuh..klu da modi..lg la...hehehehe..
ntah ye ke x pandangan nie..xpasti...xtahu nk bg tahu ayt yg senang paham..heheheheh
 

Seli

Super Veteran
Bro PHL (mie) ,
Memang jelas penerangan nie... terima kasih
Rasa nyer cara lain utk myk engine meruap ialah melalui system ekszos kita... betul ke?
Kalau kereta, piston ring dah ader clearance sikit...
 

phl6684

Moderator
Staff member
moto phl bunyi da mcm enjin tebu...hehehe...

bro seli...lebih kurang la bro..klu piston ring kong..minyak meruap gk...kluar kot celah2..minyak enjin kurang...mcm moto phl..heheheh
 

kimie

Veteran
salam sahabat semua,pendapat dr kimie,
cth :- minyak :- 15w 50
15W - bermaksud winter iaitu keadaan suhu paling sejuk utk minyak berfungsi.suhu yg paling sejuk mestila pd sebelah pagi.klu suhu setiap pagi menurun x rendah dr 15 deg,kiranya minyak itu sesuai la utk enjin kita tu.klu suhu di sebelah pagi tu dalam lingkungan 10 hingga 15 deg,kita guna minyak enjin 20w,maknanya enjin kita susah la nak start pagi2 sebab minyak yg kita guna tu hanya boleh berfungsi tidak kurang dr 20 deg.so ,pg2 kena la guna starter + rem kuat2 skit pd mula enjin dihidupkan.

50 - tahap kelikatan minyak enjin.sesuatu nilai(50) itu bertambah maka lg likat la minyak hitam tu.klu nilai itu berkurangan,maka lg cair la minyak hitam tu.

secara kesimpilannya,
sebab itu fully sintatic minyak dia winter(W) dia semakin rendah sebab minyak mahal boleh bekerja pa suhu sejuk dan selalunya minyak ni winter dia paling rendah deg(`C) dan cair berbanding minyak lain.brand tu biasa ja semuanya.
deg(W) semakin rendah n minyak semakin cair,maka semakin mahal la minyak tu.semakin murah minyak itu maka,deg(W) semakin tinggi dan kelikatannya semakin likat.
klu kita guna minyak fully sintatic,enjin jadi ringan n senang start pg waktu pg.enjin ringan sebab minyak cair.senang start time pg sebab (W) paling sejuk.enjin menjadi semakin berat sebab kita guna minyak yg terlalu likat n susah la nak start enjin time pg sebab (W)/suhu utk minyak itu terlalu tinggi.
 

syazali

Super Veteran
salam sahabat semua,pendapat dr kimie,
cth :- minyak :- 15w 50
15W - bermaksud winter iaitu keadaan suhu paling sejuk utk minyak berfungsi.suhu yg paling sejuk mestila pd sebelah pagi.klu suhu setiap pagi menurun x rendah dr 15 deg,kiranya minyak itu sesuai la utk enjin kita tu.klu suhu di sebelah pagi tu dalam lingkungan 10 hingga 15 deg,kita guna minyak enjin 20w,maknanya enjin kita susah la nak start pagi2 sebab minyak yg kita guna tu hanya boleh berfungsi tidak kurang dr 20 deg.so ,pg2 kena la guna starter + rem kuat2 skit pd mula enjin dihidupkan.

50 - tahap kelikatan minyak enjin.sesuatu nilai(50) itu bertambah maka lg likat la minyak hitam tu.klu nilai itu berkurangan,maka lg cair la minyak hitam tu.

secara kesimpilannya,
sebab itu fully sintatic minyak dia winter(W) dia semakin rendah sebab minyak mahal boleh bekerja pa suhu sejuk dan selalunya minyak ni winter dia paling rendah deg(`C) dan cair berbanding minyak lain.brand tu biasa ja semuanya.
deg(W) semakin rendah n minyak semakin cair,maka semakin mahal la minyak tu.semakin murah minyak itu maka,deg(W) semakin tinggi dan kelikatannya semakin likat.
klu kita guna minyak fully sintatic,enjin jadi ringan n senang start pg waktu pg.enjin ringan sebab minyak cair.senang start time pg sebab (W) paling sejuk.enjin menjadi semakin berat sebab kita guna minyak yg terlalu likat n susah la nak start enjin time pg sebab (W)/suhu utk minyak itu terlalu tinggi.
terbaik dari penang:D
 

syazali

Super Veteran
gambo awek yg hang guna sbgai identiti dalam web ni awek hang ker? xde maksud apa2 saja tanya...:rolleyes:
 

kimie

Veteran
berbalik pd minyak pulak la,kimie ni motonye std ja.so guna 15w 50 pun dah cukup la.hihihihi.pd pendapat sy,siapa yg dah selalu guna fully syntatic tu,kekalkan la.kelebihannya byk kan2.moto jd ringan,pickup n top pun ada.pd siapa yg bru beli moto klu nak guna fully syntatic tu pun boleh jugak.tp harus ingat,dah guna fully ni jgn la tetiba bertukar kpd semisyntatic atau minyak yg sederhana murah plak.moto akan jadi x best dah.mula akan terasa keberatannya nanti.sebab tu sy kata kekalkan.

bg moto otai2 yg dah dimodi enjinnye tu lain la pulak bunyinyeeeee.hihihhihi....
 

Seli

Super Veteran
Saya bersetuju sgt dgn Bro Kimie...
Myk engine nie gak kena upgrade step by step....
Mungkin bermula dgn 20/50 ---- 15/50-----10/50------10/40.... baru lah dpt rasa perbezaan nyerr

Kalau salah sequence saya nie tolong betul kan yerr....:)
 

kimie

Veteran
salam dr kimie,
bg kimie la kan.minyak 20w 50 terlalu berat la.nanti susah sgt nak start enjin tiap2 pg plak.sebab suhu waktu pagi ni dah terlalu sejuk n dibawah paras 20deg.klu 15w tu kira ok la.klu nak guna minyak lg rendah winter dia cam 10w tu lg bagussss.
 

kimie

Veteran
ada satu lg kes yg pernah berlaku pd masa dahulu.kawan2 pernah dengar x pasal minyak fully syntatic dah banyak bg rosak enjin kereta.???mari kita fikirkannya....kimie cakap cam ni sebab ianya ada kena mengena gak la ngan enjin moto kita ni.....setiap kebaikan mestila ada keburukannya jugak kan2....suspennnnnnnnn!!!!!
 
Top