• If your have CLUB EVENTS/RIDE & would like to announce it here,
    Message traxxas-modifier about it :-)

Rextor Adjustable Atau Brt Dualband ?

Piju

New Member
Yang mana lebih sesuai untuk moto standard yang masih menggunakan karburetor standard jenis vakum ?
 

man_sate

Super Veteran
Sy vote brt sebab rextor kene pakai tps... Kalau xde tps moto xrespon dgn baik dan semput2.. kalau tuka carburetor lain payah nak kene pakai balik tps dari carburetor asal...
Brt sebabnya kalau tibe2 nak upgrade atau tuka carburetor lain senang.. xperlu tps...
 

Piju

New Member
Sy vote brt sebab rextor kene pakai tps... Kalau xde tps moto xrespon dgn baik dan semput2.. kalau tuka carburetor lain payah nak kene pakai balik tps dari carburetor asal...
Brt sebabnya kalau tibe2 nak upgrade atau tuka carburetor lain senang.. xperlu tps...
moto saya skrgni memang standard dan masih pakai kaburetor yang ada TPS.
Cuma nak tahu kalau pakai BRT, TPS dah tak berfungsi. Apa akan jadi pada performance moto ? meningkat atau menurun akselerasi dan top speed ?
 

man_sate

Super Veteran
moto saya skrgni memang standard dan masih pakai kaburetor yang ada TPS.
Cuma nak tahu kalau pakai BRT, TPS dah tak berfungsi. Apa akan jadi pada performance moto ? meningkat atau menurun akselerasi dan top speed ?
Teorinya perfomance akan lebih baik dari takde tps sebab cdi tau kedudukan slide carburetor kat mana dan bole disesuaikan dengan map yg sedia ada. Cdi akan bantu motor supayq dikeadaan yg optimum. Cdi akan sesuaikan dengan rpm, kedudukan slide dan beban supaya performance lebih baik dan juga untuk penjimatan minyak.
Realitinya performance takde tkesan pon.. cume dari penjimatan minyak ada perbezaan sikit.
Carburetor yg ber'tps' lebih mahal dan hanya pada carburetor ori. Carburetor racing atau carburetor besar yang ber'tps' susah nak cari.
TPS BRT masih lagi berfungsi cuma bukan keperluan macam rextor dan cdi standard.
 
Last edited:
Top