• If your have CLUB EVENTS/RIDE & would like to announce it here,
    Message traxxas-modifier about it :-)

Masalah Lampu Depan, Meter Dan Belakang Tidak Menyala.

khairil

New Member
salam sejahtera.saya ada maslah lampu tak mahu menyala selepas batery kong.Batery dah ganti baru..Bila on sius starter, Hon , signal suma boleh guna.. bila start lampu meter lampu depan dan belakang xmahu menyala..mohon otai bg cara penyelesaian bg msalah ni..pernah jadi kat mto member dulu..hantar kedai xbole buat..kedai suruh g antar pusat service yamaha..tpi tu crita lama..rasanya skrg ni dah boleh buat...cuma xtahu cara :(
 

kamen rider x

Super Veteran
Wasalam @khairil, Jika bateri dah tukar masih lagi lampu menunjukan lemah, selalunya "magnet stator" yg dah nak "kong" dia ada sebelah kiri enjin dalam magnet tu.. Harga dlm rm 1rat lebih yg original punya.. (Jawapan sama dgn tajuk Rectifier (a.k.a Alternator?)) :p









-Sabar ajelah, motor skrg tak macam motor zaman dahulu.. Pengeluar motor skrg kejar target bukan kualiti.. Yg jadi mangsa pengguna, baru setahun guna dah mcm2 masalahnya muncul..:cool:
 

lingkoop92

New Member
Wasalam @khairil, Jika bateri dah tukar masih lagi lampu menunjukan lemah, selalunya "magnet stator" yg dah nak "kong" dia ada sebelah kiri enjin dalam magnet tu.. Harga dlm rm 1rat lebih yg original punya.. (Jawapan sama dgn tajuk Rectifier (a.k.a Alternator?)) :p









-Sabar ajelah, motor skrg tak macam motor zaman dahulu.. Pengeluar motor skrg kejar target bukan kualiti.. Yg jadi mangsa pengguna, baru setahun guna dah mcm2 masalahnya muncul..:cool:
yaa..mmg coil kat magnet tu rosak..tukar aritu 100 lebih jgk
 

lclc

New Member
salam masalah sama dengan saya...adakah tuan tanah dah selesai masalah dia.. harap boleh update... lampu depan n dada je tak boleh.. yg lain semua boleh
 

abe_am

Veteran
baru terjadi dgn moto lc5s aku nih.
mggu lepas tukar myk htm honda repsol perasan ada bunyi vibration dlm enjin..
bile start dah bunyi vibrate dh n bla naik trase enjin vibrate kat kaki..
api depan makin malap..pakai dekat smggu vbrate mkin kuat bunyi..
then suspect myk htm coz moto lc 4s dlu pernh kene cmni jgk lps tkar myk htm trus ok dlm 2,3 ari,,
then kli ni dh tukar myk htm lain sma problem evn dh lbih smggu.tdi ptg nk cek plug coz moto asik mati jer bile slow trotel.
mmg knfim plug api kecik..sya pkai voltmeter so perasan la volt xsmpai pon 13v(bila full trotel voltage dlm 13.5-13.9v max) bla pulas myk..try cabut fius, motor trus xleh hdup..so knfim koil rosak.g kedai mmg pomen pon ckp cmtu.
tukar koil baru alhmdllh vbrte hlang dn motor rse makin responsive.myk htm dh tkar baru jgk..
bru thu rpnye yg vibrate tu tnda coil magnet nak kong.
ksmpulan nye myk htam honda repsol mmg xssuai dgn moto sya,.hohoho..
 

wotwot

New Member
sory terbuka thread baru...
Salam kwn 135lc...sye menghadapi masalah lampu asyik terbakar je..ari tu gi kdai motor tuka bateri dengan rectifier..sebelum ni tuka rectifier juga..tgok2 jadi balik smpi ke bateri pun tuka...dah penat nak beli mentol dgn rectifier ni...rectifier je dah Rm60..kalo memanjang terbako rectifier tu duit pon terbako juga kan...skg nk tau punca magneto,wiring atau rectifer dan bateri atau ape?...spe yg pernah berlaku ke atau berpengalaman mintak tolong sgt2...mslh ni jadi kalo high rev..skg tak brani nk high rev biar je la 120kmh pon 120 la..janji tk terbaka lampu..mintak tolong sgt2...skrg sye bt suis je untuk mentol lampu depan..klo mlm bru psg..siang tutup.

P:s tak larat nk beli mentol..polis pon dah bnyk tegur ckp beli mentol secepat mungkin..tinggl saman je tak kluar lagi..
 
Last edited:

rahman

New Member
Bro.. Macamana selesaikan masalah ni ?? Apa yg rosak ??
salam sejahtera.saya ada maslah lampu tak mahu menyala selepas batery kong.Batery dah ganti baru..Bila on sius starter, Hon , signal suma boleh guna.. bila start lampu meter lampu depan dan belakang xmahu menyala..mohon otai bg cara penyelesaian bg msalah ni..pernah jadi kat mto member dulu..hantar kedai xbole buat..kedai suruh g antar pusat service yamaha..tpi tu crita lama..rasanya skrg ni dah boleh buat...cuma xtahu cara :(
ro
 
Top