kamen rider x
Super Veteran
Eh? Bro Syazali, mesin Kamen laju pun... Hari kne potong dgn EX5.. huhuhuhuhu...laju lg mesen kamen hu3 ayat kenyataan atau fitnah kamen jer yg bleh jawab..
-Apa yg Bro nampak tu ilusi je... -
Eh? Bro Syazali, mesin Kamen laju pun... Hari kne potong dgn EX5.. huhuhuhuhu...laju lg mesen kamen hu3 ayat kenyataan atau fitnah kamen jer yg bleh jawab..
Terbaik Bro Sigung..Masa pakai blok 62mm, memang dah tukar rod ke? Dari blok 62mm ke 65mm banyak beza tu, keperluan ratio minyak pun dah lain. Efek Hicam semasa pakai kat blok 62mm sudah jadi camshaft biasa jer menjadikan gear jadi semakin pendek. Ambik contoh beza camshaft lc std dgn fz std, beza dari lift disebabkan saiz piston yg berlainan.
Satu lagi efek sebab enjin gegar adalah disebabkan piston 65mm yg berat serta conrod jaguh yg jauh lebih berat dari std. Jika tidak buat balancing yg secukupnya akan ada efek gegaran pada enjin. Enjin yg tak balance akan sedikit sebanyak mempengaruhi cara kerja enjin berfungsi dan akan efek pada topspeed yg dimahukan....
Ini sekadar pendapat aku saja, jika ada pendapat lain, sila2 kita bincangkan bersama...
masuk piston r1....masuk piston 4g63t spare aku kat store lah....Masuk piston R1.. Cenggini pergi nyer...
-Cepat moto tu pergi, maka cepatlah moto tu masuk balik ke bengkelnya... hehehe -
5speed dgn fz sama crank....4speed model lama kasi masuk itu faito punya, lagi berat dari stdhahaha... kena buka bengkel sendiri ler jawabnyer...
Macam moto aku selalu jer tutup suis....layan topspeed sambil superman tutup mata...wow...terbaek dr bro sigung...phl nk tmbh sket je g...
klu xnk merasakan enjin yg gegar..tutup suis park tepi...pastuh cuba bygkn anda tgh layan topspeed....hehehehe
Masa pakai blok 62mm, memang dah tukar rod ke? Dari blok 62mm ke 65mm banyak beza tu, keperluan ratio minyak pun dah lain. Efek Hicam semasa pakai kat blok 62mm sudah jadi camshaft biasa jer menjadikan gear jadi semakin pendek. Ambik contoh beza camshaft lc std dgn fz std, beza dari lift disebabkan saiz piston yg berlainan.
Satu lagi efek sebab enjin gegar adalah disebabkan piston 65mm yg berat serta conrod jaguh yg jauh lebih berat dari std. Jika tidak buat balancing yg secukupnya akan ada efek gegaran pada enjin. Enjin yg tak balance akan sedikit sebanyak mempengaruhi cara kerja enjin berfungsi dan akan efek pada topspeed yg dimahukan....
Ini sekadar pendapat aku saja, jika ada pendapat lain, sila2 kita bincangkan bersama...
Bro kena cari camshaft yg tinggi sikit lift dari yg dipakai semasa setting 62mm tu. Tentang balancing enjin, kalo takder tempat terpaksa terima ajelah gegaran dari enjin tu..
Masukkan jer piston paling besar asalkan rod boleh menahannya...tapi rod jaguh sekalipun ada yg putus....ini kerana ekstra beban yg ditanggung oleh rod tu apabila enjin bergegar kerana kurang balancing...
Try tengok negara jiran buat moto, dorang ada cerita pasal dynamic engine balancing, takpun bro google kan maksud tu, cerita sini panjang lebar dan malas aku nak taip sini...
Utk org macam aku, utk balancekan pusingan enjin aku dulu, aku masukkan crank jackrod Faito(lebih berat dari crank std), tukarkan dgn conrod heavy duty Hispeed, dan dipadankan dgn blok 65mm, hasilnya enjin smooth semasa tarik gear, tapi memang gegar semacam semasa idle disebabkan cc dah berubah dari 135cc jadi 218cc
aku skrg pakai cam uma... dengan berat aku 100kg kena dgn setting memang boleh dapat 180kmj meter 125z.. ezos std modi... head valve std, spring valve std..assalam.
saya nak tanya sesiapa pernah pakai hi-cam jenis Uma/Hi speed yg mana lebih ideal performance dan material nya? atau ada cadangan hi-cam yg sesuai utk blok 62mm? untuk makluman saya dalam proses upgrade setting hiway atau konvoi.
tq bro syazali, saya ada buat penelitian antara 2 jenis Cam ni dri segi material nampak Uma lebih hard skit tp dri segi degree lebih nampak besar skit kpd Hi speed walaupun 2 jenis ni lift 5.8. option lain Cam Cms tp saya tak pasti.aku skrg pakai cam uma... dengan berat aku 100kg kena dgn setting memang boleh dapat 180kmj meter 125z.. ezos std modi... head valve std, spring valve std..
meter berat kot yang penting jgn putus asa, try and error.. lama2 dapat la set yg cun.. mesen 4 lejang ni tak mcm 2 stroke.. banyak nak usik untuk dapt kelajuan yg di inginkan.. kena ingat formula ni, enjen 2 stroke perlukan 360 degree utk complete combustion, 4 stroke perlukan 720 degree..tq bro syazali, saya ada buat penelitian antara 2 jenis Cam ni dri segi material nampak Uma lebih hard skit tp dri segi degree lebih nampak besar skit kpd Hi speed walaupun 2 jenis ni lift 5.8. option lain Cam Cms tp saya tak pasti.
jika boleh nak cari cam yg berbaloi performance n material tahan lama. lc sya cuma set utk weekend ride/long distance berat owner 60kg, cdi brt dgn ekzos open hbs pulas 150km/j saja.
tq syazali, lc saya 4speed old ver. dh 2 thn lebih pakai baru skrg nk upgare sikit2 janji dpt full power mcm bro jdi la, semalam saya dah sarung blok 62mm+Uma cam n wat setting carb. cuma Cam Uma ni agak noise sikit la eh.. apa2 pun ada perubahan pada mesin saya, acceleration 1,2,3 cpt cuma final shift drop sikit.meter berat kot yang penting jgn putus asa, try and error.. lama2 dapat la set yg cun.. mesen 4 lejang ni tak mcm 2 stroke.. banyak nak usik untuk dapt kelajuan yg di inginkan.. kena ingat formula ni, enjen 2 stroke perlukan 360 degree utk complete combustion, 4 stroke perlukan 720 degree..
carb apa? apa saiz mj,pj? gearbox std memang gear 4 ada lembab ckit.. spoket saiz apa? mesen clutch tgn ker? maafla banyak tanya plak hu3tq syazali, lc saya 4speed old ver. dh 2 thn lebih pakai baru skrg nk upgare sikit2 janji dpt full power mcm bro jdi la, semalam saya dah sarung blok 62mm+Uma cam n wat setting carb. cuma Cam Uma ni agak noise sikit la eh.. apa2 pun ada perubahan pada mesin saya, acceleration 1,2,3 cpt cuma final shift drop sikit.