• If your have CLUB EVENTS/RIDE & would like to announce it here,
    Message traxxas-modifier about it :-)

jack mono

muar7492

New Member
salam to all lcians,.,,tmn nk brtnye pe efecct law jack mono nie...bab mmbe tm,n bwu jack...ramai ckp xthn n mono akn jd mcm lmbut...btul k....
 

phl6684

Moderator
Staff member
klu lapik washer(ape nama saintifik bende nie kt moto pon xtahu la) akan jd keras sket..mcm pkai mono aftermarket...tp mono aftermarket mono tggi sket...so far okrasanya jack mono nie...stakat 2 or 3 washer lapik tuh sdap da..
 

GhosT.Lordz

Super Veteran
bagi aku takyah jack..pakai std je..tapi tukor minyak..aritu buat sendiri ( setelah tunggu orang kata nak buatkan tp 6 bulan menunggu macma tak ikhlas je) .. sedapp...pakai minyak apa ntah member bagi...
 

Pandir135

Super Veteran
@ghost,

Mcam mrajuk je bunyinya bro....kih..kih...kih..steady le...

@muar,

Bro, dri Muar ke??? uncl dulu nak mod mono ori,tapi mcam2 pndapat, last2 beli aftr mrkt pnye, " Racing Boy"
bleh adjust lagi, so far no hal...konar cicah pipi....kah...kah...kah
 

GhosT.Lordz

Super Veteran
hahah.. takde merajuknya uncle.. biasa je... hahaha...skang dah pakai 7 step..lagi sedap..hahaha..sebab motor aritu yang injek tu try kat motor member dia taknak bukak terus..dia bgi yg 7 step..lagi sedap..huhuhu
 

phl6684

Moderator
Staff member
hahaha...uncle klu corner mmg saya surrender...uncle full tayar n rim da lebar...sy dok tepi je tgk...hehehehehe:D
 

muar7492

New Member
yup uncle..dri muar...de mmbe kap jack mono nie ble speeding akn brgoyang n ble coner mbuang....tman xtaw nk mne yg btol...
 

pijah

New Member
sy dah pakai jack mono ni lama dah. so far cornering bagus dan handling pun cantik. lebih aerodinamik. bab bergoyang tu sbb handle x cukup ketat ataupun tekanan angin yg x betul. corner membuang adalah dari segi cara kedudukan badan. tapi apapun mengikut kesesuaian sendiri. tapi klu kita tengok superbike semua belakang tinggi.
 

GhosT.Lordz

Super Veteran
cemana dgn jeck mono aerodinamik berubah??? pelik.... pastu superbike belakang yang tinggi cuma tail je..cover..tp sebenarnya masih lowered..dan daya graviti dia lebih rendah kedudukannya..
 

phl6684

Moderator
Staff member
hahaha...ade point gak tuh...jack mono aerodinamik berubah?xgak bro...klu blakang jack,dpn stended,cam belalang da nmpk...klu dpn lowered sket,blkng jack,rasanya xmempengaruhi aerodinamik sgt...klu ada pon sket je kot...sdap bwk n amek corner...ape pon skil itu penting...hahaha...
 

GhosT.Lordz

Super Veteran
untuk kelajuan dan stabil..lagi rendah lagi bagus...kekerasan absorber atau mono bergantung kepada rider..berat badan rider..fork depan pon kalau terlalu lowered utk utk berat..bahaya...
 

Na0ki

Super Veteran
saya smpai skang xde tukaw pn mono nie.. klo dia duk enjut. saya enjut kan balik. hahaha.. tp klo meter da out.. mmg gogar arr.. kena plak klo malawan angin kuatt.. huhu.. teringin nk tkaw tp smpai skang x gak tkaw2.. aihh.. :(
 

kamen rider x

Super Veteran
Betul tu Br0 Ghost.. Kamen sokong 100% penerangan Br0.. Hehehehehehe..;)


-Mono keras turun slow naik blk slow lg stabil time corner..Layan zasssss.....-
 

pijah

New Member
superbike mmg tinggi belakangnya untuk kestabilan waktu mengambil selekoh mahupun dalam keadaan kelajuan lampau. cuba tail cover atau gunakan mono yng rendah serta levelkan seat tu pada keadaan yg minimum ( mcm cub le ) kemudian try le ambil corner dengan laju. rasanya mmg laju le masuk hospital. sy dah cuba pada CBR900 saya. bagi lowerd. macam siul. pakai ohlins TTX36 pun x guna. goyang. pakai balik asal, settle semua masalah. kesimpulannya belakang atau tail mmg kena tinggi sbb dlm keadaan normal mmg dah jongket sikit, tapi bila kita duduk level dah jd rendah. tu blm dlm keadaan jln yg bumpy. semua tu menjadikan motosikal tidak stabil.
 

muar7492

New Member
owh,,,mcm uh...law cm uh jack mono bkn larh kje yg sie2 an..yela bkn pe...modal kua,pnt d...syg je pki,tp last2 xde kbaikan
 

GhosT.Lordz

Super Veteran
moto kapcai ak sama sbk..so takyah bandingkan sama sbk.. kalau jack moo kasi keras tak guna..kalau jgn beralyn sepatutnya meresap henjutan dan hentakan..tp bila jack mono ni..spring jadi terlalu keras..motor akan tergelincir..tak kira la pakai tayar mahal sekali pon.. basic physic 101 ... momentum tu sendiri buat motor jatuh... tail tinggi belum tentu motor tu tinggi... ada org seme standard tp tail tinggi mengalahkan sbk..tu yang aku maksudkan..bukan tail tinggi disebabkan absorber tinggi... daya graviti = lebih rendah... lebih rendah bukan semata-mata pada belakang motor..tapi dipanggil pusat motor itu sendiri...imbangan motor.. sebagai contoh..manusia kenapa di panggil pusat ..yang berlubang kat perut..kalau nak ukur imbangan badan..pusat tu merupakan tengah2 imbangan... tu leh kaji sendiri kalau nak tau lebih lanjut..so ada part motor kene rendahkan sebaik2nya..ada tempat kene tinggikan..utk pastikan pusat imbangan motor ditempat yang sepatutnya...

kalau perasan ada org cakap kalau dia duk depan giler..motor lebih selamat nak corner..ada yang kata kebelakang..sebenarnya dedua tak salah..sebab berat badna berlainan..bila badan berat sangat pon dok belakang sangat..imbangan dan graviti berubah tmpt..mungkin lari dari tempat asal..so itu buat ilang kestabilan.. so nak buat moor bebetul stabil ikut berat sendiri.. dan bila naik motor org...tkaleh kata motor org tak stabil..sebab ada org dah baut utk berat sendiri..

utk motor standard..yamaha amik average.. sebab tu dalam spec maksima 120kg je support...sebab dai set anggaran 60-120 kg sahaja...kurang atau lebih dari tu dah tak berapa selamat
 
Top