• If your have CLUB EVENTS/RIDE & would like to announce it here,
    Message traxxas-modifier about it :-)

cam racing

Status
Not open for further replies.

wpt4205

New Member
mula2 mmg dia goncang kiri kanan pastu akan start atas bwah pula,
modal:

jack rod rm 160.00 (harga kat gombak la, foundry Sungai Petani Tak berani buat)
3mm gasket 38.00 (racing bee)
overhaul Gasket 30.00
EO motul 10w-40 40.00
cooper sealent 35.00 (takut coolant campur dgn EO)
upah pomen 50.00 (pasang + setting sampai cantik)
btg manifold custom 1.5inch (anggaran) 70.00
plug 8.00
total cost setakat ari nie la RM 431.00

**semua pakai brg ori balik kecuali piston, sbb lebih tahan lama

PHL try la lay clutch supaya blh masuk sekeping atau dua keping plate lagi :mrgreen:
 

phl6684

Moderator
Staff member
pergh..bley tahan gak nie..erm..insyaallah ada duet laju la moto...hahahah...

klu rod goncang kiri kanan tp bukan atas bwh...still ok lg kan??klu smpai da atas bwh pn goncang..mmg kna tuka la kan??klu x,still ok kan??
 

syfull

New Member
72mm!!aku pikir 60.5 pun dah kira besar!!hebaaaaat hebaaaat...minyak pon hebaaaat hehe...hmmm...so bila dah modif enjin nie,ketahanan dier pon kureng laa?biasanya berapa lama boleh pakai enjin modif nie?kalau tukar cam n valve spring jer ok ke?aku rasa,lepas masalah tuning carb aku selesai aku nak tukar dua benda nie la...amacam?
 

phl6684

Moderator
Staff member
klu 7mm jek rod ngan poston 72mm..pergh..sapa ringan mesti melayang pnya..huhu...

maybe engine modi nie kureng sket ketahanan bergantung gak pada penggunaan kita cmana..kan??

klu ko nk ukar valve n cam racing..nk sedap pkai cdi racing skali la..
 

wpt4205

New Member
phl6684 said:
klu 7mm jek rod ngan poston 72mm..pergh..sapa ringan mesti melayang pnya..huhu...

maybe engine modi nie kureng sket ketahanan bergantung gak pada penggunaan kita cmana..kan??

klu ko nk ukar valve n cam racing..nk sedap pkai cdi racing skali la..




kurang tahan engine modi terlalu subjective utk kt katakan kan, moto sayadigunakan utk ulang alik dari Sungai Petani ke Kulim ari2 (86km), kelajuan biasa dalam 90 ke 100km/h, seminggu dua kali mesti bw laju sikit (kasi ajar moto sikit), sblm jack rod sy pakai blok besa setahun setengah, bila buka keadaan blok, valve, clutch plate dgn auto clutch masih ok cuma rod la goyang sikit, amalan saya (cuma nak share):

1) tukar EO sebulan sekali (10W-40 motul)
2) pakai minyak Shell V-POWER jgn tukar
3) Bawa moto slow-slow 90-110km/h

tak tau lah CDI racing kami pernah try BRT Dual Band dgn HI-Speed racing thailand, First Batch LC, beza tak berapa ketara sgt, mcm Brt top kuat, Hi Speed pick up kuat, First Batch kuat sikit dr Second batch (terlalu payah nak nilai), skg sy pakai second batch punya CDI semua range enjin power ada walau tak sekuat sesetengah CDI......bestnya kalau dapat CDI First batch :mrgreen:
 

SirDusk

New Member
jackrod dan piston besar sangat ni kompom motor simpan untuk perang jer ni...kalau bawak jalan hari2 mau koyak poket huhu
 

wpt4205

New Member
Bukan untuk perang pakai pegi keja ari2 ulang alik Sungai Petani - Kulim full tank V-Power RM 7.50 boleh tahan 2 hari (160KM) je, kira ok la tu dgn seting saya :mrgreen:
 

nkamri

New Member
erm.. moto saya plak kalu nk timbang minyak.. dari seremban ke kL pastu patah balik dalam rm6-7. bergantung pada cara bawak. tapi aku pelik kadang2 aku lenjan 120-160km/j minyak save pulak.. penin2..
 

wpt4205

New Member
medichloreans said:
adoi.. mmg akan ada free play kiri kanan connecting rod...
cuma jgn free play atas bawah je..
sah kena conned ni..


tahap freeplay mmg ada tapi kalau dah teruk sangat goyang kiri kanan mcm inul gelek lebih baik kita mengambil langkah2 keselamatan dulu sebelum jadi malapetaka :p :p :p :p :p ikut tuan moto la nak biar muto dia jadi mcm mana
 
ekeke..
biasanya conrod goyang atas bawah dulu.. baru la freeplay kiri kanan bertambah...
rare case motot ko tu..

motot aku jun 2006 msih okeh lagi..

maintain std je la..
tgk brp lama leh tahan..


edit..
stlh bc post ko sblm2 ni..
patutla rod cepat goyang..
pakai big bore cylinder...
 

wpt4205

New Member
biasa la semua muto tak sama penyakit, ada yang lampu merah nyala tak henti2 sampai kedai muto dah tak nyala, kalau pi kedai cha ya nun alif depa suruh overhaul terus........apa2 pun T135 adalah yg terbaik otai Dual Purposes pun tgh gila LC............jgn mare aaa otai lawak ja :mrgreen:
 

wpt4205

New Member
phl6684 said:
bro adi...
harga yg ditulis di atas tu??skali ngan rod bru ka x??


Arge atas tak masuk dgn rod, sbb sy pakai brg ori balik kecuali bearing crankshaft je tukar, sebaiknya hang kena ada dua crank shaft supaya senang nak tukar standard balik :shock: :shock: :shock:
 

phl6684

Moderator
Staff member
Std Block, 3MM increase in stroke,port polish, AAPI valve spring,S4 camshaft, AAPI clutch spring, Stock CDI, 125z brake system, IBC Crankshaft bearing, [highlight=red]Big Valve[/highlight], NGK G-Power, TT9 80/80 (F)-Duro 90/90

haahaa..brape rat??
 

wpt4205

New Member
dah lepas rat dah, nak pi rib pula jumlah semua dkt nak menjelma angka 2, kalau jumpa menatang FZ tu lepas lah 2 :cry:

sedar tak sedar muto tak jd SBK pun lagi
 
Status
Not open for further replies.
Top