1. Lets Play Games now at YamahaT150 ARCADE
    Click Here to play
  2. If your have CLUB EVENTS/RIDE & would like to announce it here,
    Message traxxas-modifier about it :-)
    Dismiss Notice

Ruangan Ugama

Discussion in 'MALAYSIA: LC150 / 135LC owners' started by yus, Jun 8, 2012.

  1. yus

    yus New Member

    Joined:
    Jun 12, 2011
    Messages:
    79
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    8
    assalamualaikum...di sebalik kita sibuk mengatakan hal2 motor apa kata kita keluarkan ilmu
    agama yg kita tahu di ruangan ini supaya dapat menambah pengetahuan kwn2 yg mahu membaca di ruangan ini...jadi kwn2 sudi2 lah memberi ilmu2 yg tahu kat sini...:) wassalam
     
  2.  
  3. yus

    yus New Member

    Joined:
    Jun 12, 2011
    Messages:
    79
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    8
    Tentang ayah

    Biasanya, bagi seorang anak perempuan yang sudah dewasa, yang sedang bekerja diperantauan, yang ikut suaminya merantau di luar kota atau luar negeri,yang sedang bersekolah atau kuliah jauh dari kedua orang tuanya...Akan sering merasa rindu sekali dengan ibunya..Lalu bagaimana dengan AYAH?

    Mungkin kerana ibu lebih sering menelefon untuk menanyakan keadaanmu setiap hari, tapi tahukah kamu, jika ternyata ayah-lah yang mengingatkan ibu untuk menelefonmu?

    Mungkin dulu sewaktu kamu kecil, ibu-lah yang lebih sering mengajakmu bercerita atau berdongeng, tapi tahukah kamu, bahwa sekembalinya ayah dr bekerja dan dengan wajah lelah ayah selalu menanyakan pada ibu tentang khabarmu dan apa yang kau lakukan seharian?

    Pada saat dirimu masih seorang anak perempuan kecil.Ayah biasanya mengajari putri kecilnya naik basikal .Dan setelah ayah mengganggapmu sudah boleh menunggangnya, ayah akan melepaskan roda bantu di basikalmu .Kemudian Ibu bilang : "Jangan dulu ayahnya, jangan ditanggalkan dulu roda bantunya", itu kerana ibu takut puteri manisnya akan terjatuh lalu terluka....

    Tapi sedarkah dikau?Bahwa ayah dengan yakin akan membiarkanmu, menatapmu, dan menjagamu mengayuh basikal dengan seksama kerana dia tahu puteri kecilnya PASTI mampu melakukannya.

    Pada saat kamu menangis merengek meminta alat permainan yang baru, ibu menatapmu hiba.Tetapi ayah akan mengatakan dengan tegas : "Boleh, kita beli nanti, tapi tidak sekarang" Tahukah kamu, ayah melakukan itu kerana ayah tidak ingin kamu menjadi anak yang manja dengan semua tuntutan yang selalu dapat dipenuhi.

    Saat kamu ditimpa sakit , ayah lah yang terlalu khawatir sampai kekadang sedikit membentak dengan berkata : "Sudah di beritahu! kamu jangan minum air sejuk!".Berbeza dengan ibu yang memperhatikan dan menasihatimu dengan lembut.Ketahuilah, saat itu ayah benar-benar mengkhuatirkan keadaanmu..

    Ketika kamu sudah beranjak muda remaja..Kamu mulai menuntut pada ayah untuk mendapat keizinan keluar malam, dan ayah bersikap tegas dan mengatakan: "Tidak boleh!".Tahukah kamu, bahwa ayah melakukan itu untuk menjagamu?Kerana bagi ayah, kamu adalah sesuatu yang sangat - sangat luar biasa berharga..Setelah itu kamu marah pada ayah, dan masuk ke kamar sambil membanting pintu...

    Dan yang datang mengetok pintu dan memujukmu agar tidak marah adalah ayah.Tahukah kamu,bahwa saat itu ayah memejamkan matanya dan menahan gejolak dalam batinnya, Bahwa ayah sangat ingin mengikuti keinginanmu, Tapi lagi-lagi dia HARUS menjagamu?

    Ketika saat seorang teman lelaki mulai sering menelefonmu, atau bahkan datang ke rumah untuk menemuimu,ayah akan memasang wajah paling cool sedunia.... :') ayah sesekali menguping atau mengintip saat kamu sedang berbuall berdua di ruang tamu..Sedarkah kamu, kalau hati ayah merasa cemburu?

    Saat kamu mulai lebih dipercaya, dan ayah melonggarkan sedikit peraturan untuk keluar rumah untukmu, kamu akan memaksa untuk melanggar jam malamnya.Maka yang dilakukan ayah adalah duduk di ruang tamu, dan menunggumu pulang dengan hati yang sangat khuatirdan bimbang.Dan setelah perasaan khuatir itu berlarut - larut.Ketika melihat puteri kecilnya pulang larut malam hati ayah akan mengeras dan memarahimu..Sedarkah kamu, bahwa ini kerana hal yang di sangat ditakuti ayah akan segera datang? "Bahwa puteri kecilnya akan segera pergi meninggalkannya"

    Setelah lulus SPM, Ayah akan sedikit memaksamu untuk menjadi seorang Doktor atau Engineer. Ketahuilah, bahwa seluruh paksaan yang dilakukan ayah itu semata - mata hanya karena memikirkan masa depanmu nanti.Tapi ayah tetap tersenyum dan menyokongmu saat pilihanmu tidak sesuai dengan keinginan ayah.

    Ketika kamu menjadi gadis dewasa.Dan kamu harus pergi kuliah dikota lain.ayah harus melepaskanmu di bandar.Tahukah kamu bahwa badan ayah terasa kaku untuk memelukmu? Ayah hanya tersenyum sambil memberi nasihat ini - itu, dan menyuruhmu untuk berhati-hati.Padahal ayah ingin sekali menangis seperti ibu dan memelukmu erat-erat.Yang ayah lakukan hanya menghapus sedikit air mata di sudut matanya, dan menepuk pundakmu berkata "Jaga dirimu baik-baik ya sayang".Ayah melakukan itu semua agar kamu KUAT....kuat untuk pergi dan menjadi dewasa.

    Disaat kamu kesempitan wang untuk membiayai perbelanjaan semester dan kehidupanmu, orang pertama yang mengerutkan kening adalah ayah. Ayah pasti berusaha keras mencari jalan agar anaknya boleh merasa sama dengan teman-temannya yang lain.Ketika permintaanmu bukan lagi sekadar meminta alat mainan yang baru, dan ayah tahu ia tidak mampu memberikan apa yang kamu inginkan...

    Kata-kata yang keluar dari mulut Ayah adalah : "Tidak.... Tidak boleh!" Padahal dalam batin Ayah, Ia sangat ingin mengatakan "Iya sayang, nanti ayah belikan untukmu".Tahukah kamu bahwa pada saat itu Ayah merasa gagal membuat anaknya tersenyum?

    Saatnya kamu berjaya sebagai seorang sarjana. Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan memberi tepuk tangan untukmu.Ayah akan tersenyum dengan bangga dan puas melihat "puteri kecilnya yang tidak manja berhasil tumbuh dewasa, dan telah menjadi seseorang" Sampai saat seorang teman Lelakimu datang ke rumah dan meminta izin pada ayah untuk mengambilmu darinya.Papa akan sangat berhati-hati memberikan izin..Kerana Ayah tahu.....Bahwa lelaki itulah yang akan menggantikan posisinya nanti.

    Dan akhirnya....

    Saat ayah melihatmu duduk di kerusi pelaminan bersama seseorang Lelaki yang di anggapnya mampu menggantikannya, Ayah pun tersenyum bahagia..Apakah kamu mengetahui, di hari yang bahagia itu ayah pergi kebelakang pentas pelaminan sebentar, dan menangis? Ayah menangis karena ayah sangat berbahagia, kemudian ayah berdoa....Dalam lirih doanya kepada Tuhan, Ayah berkata: "Ya Allah tugasku telah selesai dengan baik....Puteri kecilku yang lucu dan kucintai telah menjadi wanita solehah yang cantik....Bahagiakanlah dia bersama suaminya...rahmatilah kehidupan mereka Ya Allah"

    Setelah itu Ayah hanya mampu menunggu kedatanganmu bersama cucu-cucunya yang sesekali datang untuk menjenguk...Dengan rambut yang telah dan semakin memutih....Dan badan serta lengan yang tak lagi kuat untuk menjagamu dari bahaya....Ayah telah menyelesaikan tugasnya....Papa, Ayah, Bapak, atau Abah kita...Adalah sosok yang harus selalu terlihat kuat...Bahkan ketika dia tidak kuat untuk tidak menangis...Dia harus terlihat tegas bahkan saat dia ingin memanjakanmu.Dan dia adalah yang orang pertama yang selalu yakin bahwa "KAMU MAMPU" dalam segala hal..:)
     
  4. yus

    yus New Member

    Joined:
    Jun 12, 2011
    Messages:
    79
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    8
    SEMOGA BERMANFAAT

    Di sudut pasar Madinah ada seorang pengemis Yahudi buta yang setiap
    harinya
    selalu berkata kepada setiap orang yang mendekatinya,
    Wahai saudaraku, jangan dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu
    pembohong,
    dia itu tukang sihir, apabila kalian mendekatinya maka kalian akan
    dipengaruhinya..

    Namun, setiap pagi Muhammad Rasulullah SAW mendatanginya dengan membawakan
    makanan,
    dan tanpa berucap sepatah kata pun Rasulullah SAW menyuapkan makanan yang
    dibawanya
    kepada pengemis itu sedangkan pengemis itu tidak mengetahui bahwa yang
    menyuapinya
    itu adalah Rasulullah SAW. Rasulullah SAW melakukan hal ini setiap hari
    sampai beliau wafat.

    Setelah wafatnya Rasulullah SAW, tidak ada lagi orang yang membawakan
    makanan setiap
    pagi kepada pengemis Yahudi buta itu. Suatu hari sahabat terdekat
    Rasulullah SAW yakni
    Abubakar RA berkunjung ke rumah anaknya Aisyah RA yang tidak lain tidak
    bukan merupakan
    isteri Rasulullah SAW dan beliau bertanya kepada anaknya itu,Anakku,
    adakah kebiasaan
    kekasihku yang belum aku kerjakan?

    Aisyah RA menjawab,Wahai ayah, engkau adalah seorang ahli sunnah dan
    hampir tidak ada
    satu kebiasaannya pun yang belum ayah lakukan kecuali satu saja.
    Apakah Itu?, tanya Abubakar RA.
    Setiap pagi Rasulullah SAW selalu pergi ke ujung pasar dengan
    membawakan
    makanan untuk
    seorang pengemis Yahudi buta yang ada disana, kata Aisyah RA.

    Keesokan harinya Abubakar RA pergi ke pasar dengan membawa makanan untuk
    diberikan kepada
    pengemis itu. Abubakar RA mendatangi pengemis itu lalu memberikan makanan
    itu kepadanya.
    Ketika Abubakar RA mulai menyuapinya, sipengemis marah sambil menghardik,
    Siapakah kamu?
    Abubakar RA menjawab,Aku orang yang biasa (mendatangi engkau).
    Bukan! Engkau bukan orang yang biasa mendatangiku, bantah si
    pengemis
    buta itu.

    Apabila ia datang kepadaku tidak susah tangan ini memegang dan tidak
    susah mulut ini mengunyah.
    Orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapiku,
    tapi terlebih dahulu dihaluskannya makanan tersebut,
    setelah itu ia berikan padaku, pengemis itu melanjutkan perkataannya.

    Abubakar RA tidak dapat menahan air matanya, ia menangis sambil berkata
    kepada pengemis itu,
    Aku memang bukan orang yang biasa datang padamu. Aku adalah salah
    seorang
    dari sahabatnya,
    orang yang mulia itu telah tiada.. Ia adalah Muhammad Rasulullah SAW.

    Seketika itu juga pengemis itu pun menangis mendengar penjelasan Abubakar
    RA, dan kemudian berkata,
    Benarkah demikian? Selama ini aku selalu menghinanya, memfitnahnya,
    ia tidak pernah memarahiku sedikitpun,
    ia mendatangiku dengan membawa makanan setiap pagi, ia begitu mulia....


    Pengemis Yahudi buta tersebut akhirnya bersyahadat di hadapan Abubakar RA
    saat itu juga
    dan sejak hari itu menjadi muslim.

    Nah, wahai saudaraku, bisakah kita meneladani kemuliaan akhlaq Rasulullah
    SAW?
    Atau adakah setidaknya niatan untuk meneladani beliau?
    Beliau adalah ahsanul akhlaq, semulia-mulia akhlaq.

    Kalaupun tidak bisa kita meneladani beliau seratus persen, alangkah
    baiknya kita berusaha
    meneladani sedikit demi sedikit, kita mulai dari apa yang kita sanggup
    melakukannya.

    Sebarkanlah riwayat ini ke sebanyak orang apabila kamu mencintai
    Rasulullahmu...

    Sadaqah Jariah salah satu dari nya mudah dilakukan, pahalanya?
    MasyaAllah....macam meter taxi...jalan terus.


    Sadaqah Jariah - Kebajikan yang tak berakhir.

    1.. Berikan al-Quran pada seseorang, dan setiap dibaca, Anda mendapatkan
    hasanah..

    2.. Sumbangkan kursi roda ke RS dan setiap orang sakit menggunakannya, Anda
    dapat hasanah.

    4. Bantu pendidikan seorang anak.

    5. Ajarkan seseorang sebuah do'a. Pada setiap bacaan do'a itu, Anda dapat
    hasanah.

    6. Bagi CD Quran atau Do'a.

    7. Terlibat dalam pembangunan sebuah mesjid..

    8. Tempatkan pendingin air di tempat umum.

    9. Tanam sebuah pohon. Setiap seseorang atau binatang berlindung
    dibawahnya, Anda dapat hasanah.

    Semoga ia dapat menjadi pengajaran kepada kita dan mencontohi kebaikannnya...
     
  5. kamen rider x

    kamen rider x Super Veteran

    Joined:
    Apr 22, 2009
    Messages:
    2,383
    Likes Received:
    325
    Trophy Points:
    411
    Location (city/province):
    Klang
    Country:
    Malaysia
  6. Pandir135

    Pandir135 Super Veteran

    Joined:
    Oct 23, 2009
    Messages:
    1,205
    Likes Received:
    323
    Trophy Points:
    411
    Location (city/province):
    serdang
    Country:
    Malaysia
    Semasa menunggang moto,kita dapat lihat, ade yg bersiul-siul, ade yg menyanyi sakan dan macam2 lagi.
    Se elok2nya kita berzikir "laaillahaillah", selain kita dpt pahala, kita akan sentiasa berjaga dan tidak lalai,dan jika
    kita kemalangan dan jika kita meningal(mintak dijauhkan),kita dah sedia menngucap......fikir2kan lah..
     
    Wak QMX8794, LaiCi135 and fikri like this.
  7. man_sate

    man_sate Super Veteran

    Joined:
    Apr 8, 2010
    Messages:
    814
    Likes Received:
    145
    Trophy Points:
    371
    Location (city/province):
    Kajang
    Country:
    Malaysia
    :thumbsup: Terbaik la bro Yus and Uncle Pandir135:thumbsup:
     
  8. yus

    yus New Member

    Joined:
    Jun 12, 2011
    Messages:
    79
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    8
    Mengapa Piring Astro Mengadap Kiblat?

    Sama ada fakta ini betul atau tidak, fikir sendirilah…..

    Jelas, Kaabah bukan sekadar kiblat tetapi juga sebagai pusat tumpuan manusia dalam urusan dunia atau kehidupan. Contoh yang paling mudah sekali, tentu anda ada stesen televisyen berbayar iaitu Astro. Pastinya setiap Astro ada ‘piring para bola’ untuk menerima maklumat yang dipancarkan dari satelit. Untuk mendapatkan siaran yang jelas, piring itu akan dihalakan ke arah Kiblat atau Kaabah. Kalau tidak percaya cuba tengok balik piring Astro di bumbung anda menghadap ke mana?

    KENAPA BEGITU? Mudah saja jawapannya Mekah adalah pusat bumi. Sama ada percaya atau tidak jawapannya mudah ditemui semasa kali pertama Neil Armstrong menjejakkan kaki ke bulan pada 20 Julai 1969. Di dalam satu temu bual di stesen TV Al Majid, Arab Saudi, Dr. Abd Al-Baset Al-Sayyed dari pusat Penyelidikan Kebangsaan Mesir mengulas, angkawasan pertama itu telah membuktikan, Mekah adalah pusat bumi.

    Katanya ia telah dibuktikan secara saintifik semasa Neil Armstrong di dalam perjalanan ke bulan. Ketika itu dia berjaya mengesan satu radiasi yang dipancarkan dari bumi. Radiasi itu di dalam gelombang pendek. Situasi itu sesuatu yang pelik dan mereka cuba mencari jawapan dan membuat penelitian. Akhirnya mereka berjaya mengesan bahawa radiasi itu dipancarkan dari Mekah atau secara tepatnya dari Kaabah.

    “Bayangkan anda berada di kutub utara dan saya berada di kutub selatan,di tengah-tengah adalah zon keseimbagan magnet atau zon magnetisme sifar dan itulah Mekah. Kalau hendak dibuktikan boleh. bawa kompas ke Kaabah dan anda dapati jarum kompas itu tidak akan bergerak. Ini bermakna Kaabah adalah zon magnetisme sifar. Tarikan untuk ke dua-dua medan adalah sama kuat.
    Hal sedemikian katanya, turut memberi kesan pada kesihatan dan umur seseorang. Sebab itulah orang yang tinggal di Mekah lebih sihat dan panjang umur. Tekanan graviti yang tertumpu di kawasan itu memberi kesan pada peredaran darah dan pergerakan biologi kehidupan.

    “Ini telah dibuktikan bahawa ia boleh memberi kesan pada hemoglobin untuk membawa darah yang mengandungi oksigen ke seluruh tusi badan. Bermakna bila anda berada di Mekah, keupayaan darah untuk membawa oksigen ke seluruh tisu badan secara semula jadi jauh lebih baik berbanding tempat lain di dunia ini,” jelasnya

    Pelbagai bukti saintifik dari kajian para saintis juga telah membuktikan bahawa Kaabah berada di “Centre of the earth”. Jika anda berkesempatan ke Mekah Al-Mukaramah cuba bawa kompas ke arah Kaabah dan lihat jarum kompas tersebut tidak akan menunjuk mana-mana arah sama Barat, Timur, Selatan atau ke mana-mana arah kerana Kaabah sememangnya berada di pusat atau ditengah-tengah bumi. Neil Amstrong juga mengesahkan fakta ini.

    Maha Kaya Allah, dengan hanya melakukan Tawaf kesihatan kita akan bertambah baik. Tidak hairanlah jika ramai yang mengetahui rahsia ini sentiasa merindui untuk ke Mekah… Bagi yang bukan Islam kaji-kajilah fakta ini dan anda pasti akan mendapat kebenaran-Nya. Marilah kita belajar ilmu dan mengkaji Islam yang amat indah ini..
     
    Wak QMX8794 and kamen rider x like this.
  9. kamen rider x

    kamen rider x Super Veteran

    Joined:
    Apr 22, 2009
    Messages:
    2,383
    Likes Received:
    325
    Trophy Points:
    411
    Location (city/province):
    Klang
    Country:
    Malaysia
    Info2 yang sangat berguna untuk kita semua.. Teruskan Bro Yus :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:
     
  10. topek

    topek Member

    Joined:
    May 31, 2012
    Messages:
    143
    Likes Received:
    29
    Trophy Points:
    46
    Location (city/province):
    selangor
    Country:
    Malaysia
    ramai yg tau tp x ramai yg baca,doa naik kenderaan..الحمد لله الدي سخر لنا هدا وما كنا له مقرنين وإنا إلى ربنا لمنقلبون
    doa ni merupakan ayat Al-Quran dari sura zukhruf ayat 13 dan 14..insyaAllah dalam prlindungan Allah kalau baca doa ni..kalau pkai ejoz pom pom lalu depan uncle jpj pon dorang senyum je..:angel:
     
    fikri and kamen rider x like this.
  11. Kayang

    Kayang Super Veteran

    Joined:
    Apr 14, 2011
    Messages:
    735
    Likes Received:
    72
    Trophy Points:
    356
    Country:
    Malaysia
    Terbaek...
     
  12. yus

    yus New Member

    Joined:
    Jun 12, 2011
    Messages:
    79
    Likes Received:
    16
    Trophy Points:
    8
    semoga ramai sudi memberi ilmu di sini untuk tatapan kita semua hendaknya...insyaAllah
     
  13. phl6684

    phl6684 Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 29, 2008
    Messages:
    4,530
    Likes Received:
    464
    Trophy Points:
    411
    Location (city/province):
    sungai petani,kedah--->desa pandan,ampang
    Country:
    Malaysia
  14. topek

    topek Member

    Joined:
    May 31, 2012
    Messages:
    143
    Likes Received:
    29
    Trophy Points:
    46
    Location (city/province):
    selangor
    Country:
    Malaysia
    mmandangkan dh setengah bulan ramadhan kita lalui,sme2lah kita tingkatkan amalan..belai laici di siang hari,beribadah bersungguh2 di malam hari..
     
  15. farizal

    farizal New Member

    Joined:
    Jul 17, 2013
    Messages:
    20
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    3
    Country:
    Malaysia
    raya sudah menjelma, dengan laici yg bergaya. laici dpt baju raya, lpas raya garu kepala. laici bikin kasi laju, org tsayang beringat selalu. kepala gila masa menunggang, bismillah dlu sblm mnunggang. helmet arai jepun mari, datang pencuri bawak pergi. beringatlah sebelum terkena, ingatlah pada Tuhan yang Esa.
     
  16. Kull

    Kull New Member

    Joined:
    Aug 13, 2008
    Messages:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location (city/province):
    Highway BKE
    Country:
    Malaysia
    lama tak buat posting
     
  17. man_sate

    man_sate Super Veteran

    Joined:
    Apr 8, 2010
    Messages:
    814
    Likes Received:
    145
    Trophy Points:
    371
    Location (city/province):
    Kajang
    Country:
    Malaysia
    Laju...laju jugak...solat jangan tinggal....:D:D:D
     
  18. Kayang

    Kayang Super Veteran

    Joined:
    Apr 14, 2011
    Messages:
    735
    Likes Received:
    72
    Trophy Points:
    356
    Country:
    Malaysia
    nasib baik moto saya selow je kan @man_sate
     
  19. man_sate

    man_sate Super Veteran

    Joined:
    Apr 8, 2010
    Messages:
    814
    Likes Received:
    145
    Trophy Points:
    371
    Location (city/province):
    Kajang
    Country:
    Malaysia
    Slow bile parking je...bile start lain macam...hahahahahha
     

Share This Page